businessplan voor de start

Als beginnende ondernemer wil je natuurlijk een succesvolle business opstarten. Wij willen je graag een aantal belangrijke tips meegeven. Zodat jij als ondernemer een vliegende start maakt. Er zijn verschillende redenen waarom je als ZZP-er aan de slag wilt. Het bepalen van eigen tijd en zelfstandigheid kunnen belangrijke redenen zijn. Maar ook de invloed op jouw eigen beloning en de diversiteit aan werkzaamheden kunnen interessante drivers zijn voor het ondernemerschap. Met jouw producten en diensten wil je onderscheidend zijn. Wat zijn de Unique Selling Points van jouw producten en diensten? Wat heb jij te bieden aan jouw doelgroep? Wat is jouw toegevoegde waarden op de markt? Welke rechtsvorm ga je aannemen? Belangrijke elementen om mee te nemen in je businessplan. Businessplan? Jazeker! Even met de voetjes omhoog en rustig nadenken wat je gaat doen, hoe je dat gaan doen en waarmee. In het businessplan komen de missie en visie van jouw bedrijf, maar ook jouw lange termijn doelen. In welke markt bevinden zich jouw prospects, hoe ga je die bereiken en welke producten of diensten bied je aan. Vervolgens bedenk je een pakkende bedrijfsnaam. Raadpleeg het internet of jouw naam al geclaimd is. Daarna ontwikkel je een website, huisstijl en logo via Dare to Start.

 

Starters checklist

Heb je hier al aan gedacht?

  • Inschrijving Kamer van Koophandel
  • Openen bankrekening
  • Afsluiten verzekeringen
  • Financiëring
  • Administratie (pakket)
  • Accountant

Ook belangrijk:

  • Naam van je bedrijf
  • Logo, huisstijl en website
  • Social media
  • Promotie (campagnes)
  • Business club lidmaatschap
  • Branche vereniging

KAMER VAN KOOPHANDEL 

Ondernemers moeten ingeschreven staan bij Kamer van Koophandel. Uiterlijk een week nadat je bedrijf gestart is, moet je ingeschreven staan. Daarna krijg je een KvK-nummer, deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de Belastingdienst. Over je verkochte producten en diensten moet je BTW afdragen. Zorg dus voor een boekhoudprogramma of een boekhouder die dit soort zaken regelt. Tegenwoordig heb je ook de BTW-Alert app. Deze app voorkomt dat je te laat bent met je BTW-aangifte. 

FINANCIËLE ZAKEN

Onderdeel van het businessplan is natuurlijk ook de financiele onderbouwing.  Wat wordt jouw beloningsmodel? Hoe ga je jouw onderneming financieren en wat is een haalbare omzet voor het eerste kwartaal. Je kunt je eigen geld stoppen in jouw onderneming, maar je kunt ook een lening aanvragen bij de bank. Een voorbeeld hiervan is een MKB-krediet. Dit is een zakelijk rekening van minimaal 50.000,- euro en maximaal 250.000,- euro. Uiteraard moet je aantal citeria voldoen voordat je een lening krijgt. Laat je daarom goed informeren. Je kunt ook een 'informele lening' kiezen. Hierbij leen je van vrienden of familie. Zorg ervoor dat er duidelijk afspraken gemaakt worden. Dit kan vastgesteld worden in een contract. Voor de BTW administratie zul je in beginsel wellicht gebruik maken van een spreadsheet. Als jouw bedrijf eenmaal begint te lopen is een boekhoudpakket al snel een welkome aanvulling om jouw inkoopfacturen in te scannen en omzetfacturen te genereren. Vaak wordt de BTW aangifte automatisch gegenereerd. Een aanrader! 

MARKETING EN COMMUNICATIE 

Nadat je jouw bedrijf hebt opgestart is het zaak om een goede marketing en communicatie beleid te hanteren. Zorg dat jouw bedrijf onder de aandacht komt door jouw diensten te promoten. Dit kan op verschillende manieren. Een manier om dat te doen is de inzet van social media. Als je het professioneel wilt aanpakken kun je een social media plan schrijven. Hierin definieer je een strategie, je doelen en je doelgroep omschrijving. Weet hoe je wilt communiceren met jouw communicatiedoelgroep en pas je tone of voice daarop aan. Ook visual content wordt steeds belangrijker voor social media. Je kunt zelf aan de slag gaan, maar je kunt dit ook uitbesteden en verzekerd zijn van professionele illustraties. Een voorbeeld hiervan is reclamebureau Dare to Design.  

Een ander manier om dit te doen is advertenties plaatsen op verschillende website en via Google. Gebruik de juiste zoekwoorden, zodat je website in Google goed wordt gevonden. Dit hoeft absoluut niet duur te zijn, want met gebruik van SEO kun je hoger in de Google ranking komen. Net als met visual content kun je SEO uitbesteden. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij Dare to be Found. 

 Er zijn diverse manieren om jouw marketing en communicatiebeleid toe te passen. Dit zijn enkele mogelijkheden. Het is van belang om tussentijds te evalueren om te kijken welke middelen aanslaan. Wellicht dat het voor jouw bedrijf juist effect heeft om bijvoorbeeld op een beurs te staan. 

 

VERSCHILLENDE VERZEKERINGEN

Als zelfstandig ondernemer is het van belang om je verzekeringen goed te regelen. Je bent namelijk niet verplicht verzekerd voor inkomensverlies door bijvoorbeeld ziekte of werkloosheid. Wij belichten een aantal belangrijke verzekeringen:

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is een verzekering voor langdurige arbeidsongeschiktheid. Hierdoor kun je als ondernemer een maandelijke uitkering ontvangen. Hierin heb je weer verschillende verzekeringen, dus bekijk welke van toepassing is. 
  • Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB) is een verzekering wanneer je gebruikt als je schade toebrengt aan derden. Stel, je bent op afspraak bij een klant en je stoot een vaas om. Dan ben je hiervoor verzekerd. Over het algemeen betreft dit materiële schade, maar sommige verzekeraars rekenen ook immateriële schade tot de AVB verzekering. 
  • Beroepsaansprakelijkheid is een verzekering waarbij je beroep op kunt  doen als je naast materiële schade een verhoogd risco heb op vermogensschade.
  • Een Inventarisverzekering biedt dekking tegen brand -en waterschade. Bovendien is dit ook van toepassing bij vandalisme en inbraak van bedrijfspullen. Denk hierbij aan een laptop en een mobiele telefoon. 
  • Rechtsbijstandverzekering is van belang wanneer een advocaat ingeschakeld moet worden. Wanneer een ontevreden klant weigert te betalen, dan ben je genoodzaakt om een advocaat in te schakelen. Omdat een advocaat hoge kosten met zich mee kan brengen, is het raadzaam om een rechtbijstandverzekering te nemen. Dit voorkomt het risico dat je hoge kosten moet betalen om je recht te halen. Daarnaast is het raadzaam om je eigen voorwaarden op orde te hebben om risico's en hoge claims te verkomen. Laat je hiervoor goed informeren door een verzekeringspersoon voor een rechtsbijstandverzekering. 

Je kunt als ZZP-er een verzekeringpakket nemen, zodat je niet alles los hoeft te verzekeren. Infomeer welk pakket het beste past bij jou en jouw onderneming.